zondag 29 mei 2011

Gecultiveerd of wild

Elke dag ben ik aan het zwoegen om de gekweekte plantjes uit de kas in de pluktuin onder te brengen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de pluktuin steeds meer vorm krijgt en de kas steeds leger wordt.

Maar als ik dan de zoveelste gieter vul om de droogte te trotseren, staar ik naar de vlierbloesem die aan de overkant van de sloot in het productiebos staat te prijken.


Gisteren ben ik met plastic tas en snoeischaartje de sloot overgegaan en heb de vlierbloesemschermen die volop in bloei stonden geplukt van de vele struiken in het productiebos. Daarvoor moest ik wel door anderhalve meter hoge brandnetels lopen. Maar ik had overheerlijke recepten op internet gevonden voor het maken van vlierbloesemsiroop en vlierbloesemchampagne, dus niets kon me weerhouden. Schijnt bovendien goed te werken tegen verkoudheid.
Thuisgekomen heb ik de geurende bloesem ontdaan van de groene steeltjes en 200gr. bloesem in 2 l. lauw water in een grote weckfles gedaan.


Deze moet dan drie dagen op een warme plaats blijven staan om daarna er siroop van te maken. Voor champagne is de wachttijd drie weken, waarbij een gistingsproces ontstaat. Ik begin met de siroop, maar als die lukt dan ga ik de champagne ook zeer zeker nog maken.


Het volledige recept is te vinden onder de knop recepten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten